شناسایی و بررسی عیوب رنگ -5

گچی شدن (Chalking )


گچی شدن (Chalking ) 5

رنگدانه های اپوکسی به نور خورشید حساس بوده و درصورت عدم پیش بینی های لازم مستعد ایجاد این عیب می باشند .

کاهش ضخامت در رنگهای مستعد به گچی شدن در صورت وقوع این پدیده اجتناب ناپذیر است . در این حالت با وزش باد و عوامل سایشی دیگر این لایه پودری از سطح پاک می شود که به آن عیب سایشی گفته می شود بنابر این در تعیین ضخامت اولیه فیلم رنگ باید به این نکته توجه نمود و پیش بینی های لازم را به عمل آورد.

ازجمله پوششهایی که به راحتی گچی می شوند می توان به اپوکسی آمینها و اپوکسی استر ها اشاره کرد به همین دلیل این نوع پوششها بیشتر برای سطوح داخلی مورد استفاده قرار می گیرند امروزه اغلب رزین های اکریلیک و اکریلیکهای اصلاح  شده در برایر گچی شدن مقاوم بوده و نور خورشید اثر بسیارکمی بر خواص آنها دارد.

رنگدانه های اکسید آهن میکایی (M.I.O) جاذبهای نور فرابنفش قوی بوده و برای سطوحی که در معرض تخریب حاصل از تابش نور خورشید و سایر عوامل جوی هستند مناسب می باشند این رنگدانه ها سرعت سایش و گچی شدن را به میزان قابل توجهی کاهش داده و سایر خواص لایه نظیر انعطاف پذیری نیز حفظ میشود.

انتخاب نا مناسب نوع یا مقدار سخت کننده در رنگها ی دو جزیی نیز می تواند عامل ایجاد شوره زدن سطحی باشد.

برای بر طرف کردن این عیب می توان سطح را پوشش نمود ولی در صورتیکه مجددا و در کمتر از یک هفته اثر شوره زدگی جدید بر سطح ملاحظه گردید باید لایه رنگ را کاملا زدوده ومجددا رنگ آمیزی نمود .

شوره زدن یا سفید ک زدگی (Efflorescence )

این پدیده که تا حدودی مشابه گچی شدن است در رابطه با رنگ اعمالی بر روی دیوار, سطوح بتنی و آجر رخ می دهد این عیب ناشی از مهاجرت نمکها به سطح و جدا کردن رنگ از سطح زمینه می باشد رطوبت باعث مهاجرت نمکهای موجود در مصالح ساختمانی به سطح شده و در نهایت چسبندگی افت می کند در صورت اعمال رنگهای امولسیونی ( خصوصا نوع مات ) بر روی سطح دیواری که دارای رطوبت می باشد بلورهای سفید رنگ سولفات سدیم بر سطح فیلم متبلور می شوند این شوره ها با برس زدن از بین می روند ولی تا زمانی که دیوار خشک نشود یا منشا نفوذ رطوبت از بین نرود دوباره ظاهر می شود و درصورتیکه رنگ اعمالی غیر قابل نفوذ باشد ( رنگهای نوع حلالی ) بلورهای سولفات سدیم پشت فیلم رنگ تجمع کرده و باعث افت چسبندگی فیلم می شوند.

صفحه رسمی لینکدین

صفحه رسمی اینستاگرام

https://twitter.com/rang_sarv